Ігри на уроках географії та природознавства

Давайте пограємо!

Навчальна ігрова діяльність на уроках — один із методів активізації самостійної пізнавальної діяльності школяра. Гра для дітей — це і навчання, і праця, і серйозна форма виховання. В. О. Сухомлинський гру називав животрепетним джерелом мислення.
Підбираючи ігри, слід поєднувати два елементи — пізнавальний та ігровий. Створюючи ігрову ситуацію, відповідно до змісту програми, треба чітко планувати діяльність учнів, спрямовуючи їх на досягнення мети.
Ігри-вправи додають можливість виділити з усього фактичного матеріалу, що пропонується дітям у навчальному плані, ті явища та факти, які можуть бути збережені пам'яттю як найбільш життєво важливі й цікаві у плані пізнання. Як правило, це кросворди, ребуси, вікторини.
У своїй роботі я навчаю учнів складати їх самостійно, що змушує учня не тільки працювати зі змістом підручника, а й спонукає до роботи з енциклопедіями, довідниками, розвиває його ерудицію. Тут пізнавальна діяльність учня переходить уже на вищий рівень.

Приклади ігор, які я використовую на уроках

«Чи знаєш ти карту?» Участь беруть дві команди. Запрошують двох учнів (по одному від команди) до карти. Один учень стоїть біля карти, а другий — на такій відстані від неї, щоб йому не видно було на карті написів назв географічних об'єктів. Учень біля карти показує географічні об'єкти (острови, півострови, озера, моря та ін.). Другий учень називає ці об'єкти. Через деякий час учні міняються місцями. Першу пару учнів змінює друга і т. д. Виграє команда, яка припуститься менше помилок.

«Хто більше знає?» Змагаються дві команди по три-п'ять учнів у кожній. Учитель оголошує тему, наприклад «Азія». Треба записати якомога більше назв річок, озер, міст, країн та інших географічних об'єктів. На виконання завдання відводиться 3—5 хв. Виграє команда, яка запише найбільше географічних назв.
Другий варіант цієї гри такий. Учитель називає якусь літеру, наприклад «В», і пропонує учням назвати географічні об'єкти, які б починалися з цієї літери. Наприклад: Вайгач, Ворскла, Волинь і т. ін. Чим більше учні називатимуть географічних назв, тим важче буде підбирати нові.
Бали зараховуються обом командам, але виграє та, в якої записано найбільше географічних назв.

Географічна вікторина «Літосфера», 6 клас
1. Що називають літосферою? Що означає це поняття?
2. Що таке рівнина?
3. Чим пояснити різноманітність гірських порід?
4. Чому земна кора перебуває в постійному русі?
5. Що таке гора? Назвіть найвищі гори світу.
6. За географічною картою України визначте, яке місто лежить вище над рівнем океану: Київ чи Вінниця, Чернігів чи Львів, ваш обласний центр чи Київ?
7. За фізичною картою України визначте, в межах яких географічних широт розташовані Карпатські і Кримські гори.
8. Які форми рельєфу переважають у вашій місцевості?
9. Не дивлячись на карту, скажіть, яка височина — Подільська чи Волинська — розташована далі на північ.

Столиці-анаграми 
 З допомогою підказок відгадайте початкове слово. Далі переставляйте в ньому літери таким чином, щоб вийшла столиця якої-небудь держави. У цьому вам теж допоможуть підказки.
 1. Антонім сварки  ... (на річці Тибр, "вічне місто").
(Мир - Рим.)
2. Пітерська водна артерія  ... (на Дунаї, "столиця вальсу").
(Нева - Відень.)
3. Пішохідна вулиця Москви  ...(в Африці, "апельсинова столиця".)
(Арбат - Рабат.)
4. Близька родичка бочки  ... (У Південній Азії, в дельті Гангу - Брахмапутри).
(Діжка - Дакка.)
5. Цукровий острів  ... (У Закавказзі, на Каспійському морі).
(Куба - Баку.)
6. Музична партія індивідуаліста  ... (у Північній Європі, VI Зимові Олімпійські ігри)
(Соло - Осло.)
7. Планета-богиня  ... (на річці Раздан, в Закавказзі).
(Венера - Єреван.)
8. Очні шторки  ... (на річці Дніпро, у Східній Європі.)
(Повіки - Київ.)
9. Основне заняття дітей і акторів  ... (на річці Даугава, у Прибалтиці).
(Гра - Рига.)
10. Здобна біла подружка чорного хліба  ... (у Південно-Західній Азії, столиця гірської країни).
(Булка - Кабул.)

Хто-хто в місті (селищі) живе?
Москвичі, як відомо, живуть в Москві, одесити - в Одесі, японці - у Японії. А ось спробуйте визначити, де живуть:
 Палешане - ...
(У селищі Палех, Іванівська область РФ.)
Донеччани - ...
(У Донецьку, Україна.)
Монегаски - ...
(В Монако, Європа.)
Челнинцы - ...
(В Набережних Челнах, Татарстан, РФ.)
Варненцы - ...
(У Варні, Болгарія.)
Арлезианцы - ...
(В Арлі, Франція.)
Бергамаско - ...
(Бергамо, Італія.)
Осличи - ...
(Осло, Норвегія.)
Омичи - ...
(В Омську, РФ.)
Куряни - ...
(Курськ, РФ.)
Томич - ...
(В Томську, РФ.)
Смоляні - ...
(У Смоленську, РФ.)

Жартівлива вікторина 

1. Яка річка тече від літери "А" до літери"Я"?
("Від літери А до літери Я тече річка Амударья". С. Я. Маршак.)
2. Який континент тягнеться від літери "А" до букви "Я"?
(Австралия.)
3. Що займає рівно половину будь острова?
(Рів - ост-рів.)
 4. Що є в річці, в ставку, озері, морі, але немає в океані?
(Літери "Р".)
5. Яка російська річка протікає у Лондоні?
(Дон - Лондон, а якщо серйозно, то Темза.)
6. Який притока Самари тече по дротах?
(Струм.)
7. В Амурській області є річка, в якій ховаються... миші! Як ця річка називається?
(Нора.)
 8. Назвіть самий тонкий і гострий мис.
(Мис Голковий.)
9. Чи Правда, що в Індії можна побачити сон з відкритими очима, не лягаючи спати?
(Так, адже Сон - річка в Індії, правий приплив Гангу.)
10. Де є мости з вулицями, парками, будинками, школами, лікарнями, магазинами, заводами?
(У Чехії - місто Міст, в Білорусії - місто Мости.)
11. Яку морську затоку кожен географ вважає своєю?
(Географа затоку в Індійському океані біля південно-західного берега Австралії.)
 12. Де протікає "парламентська річка"?
(В РФ і на Україні протікає річка Сейм - ліва притока Десни. Сейм - в деяких країнах назва парламенту.)
 13. Назву річки Сибіру все діти вимовляють ще в колисці, задовго до знайомства з географією?
(Річка Мама, приплив Витиму.)
14. У якій річці є приміщення для літаків?
(В Ангарі - Ангар-а.)
15. Назвіть "найрозумніший" гірський хребет світу.
(Хребет Академії Наук, у Західному Памірі, в Таджикистані.)
16. Іменем якого півострова називають далекі ряди парт у класі, аудиторії?
(Півострова Камчатка - "камчатка".)
 17. Яке місто Красноярського краю має математичну назву?
(Мінусінськ.)
 18. Назва цієї річки є першим словом у назві твору іспанського письменника та опери італійського композитора?
(Дон: "Дон-Кіхот", "Дон Карлос".)
19. Що є і у черевика, і в гори, і у хвилі?
(Підошва.)
20. Чи допоможе знайти географія щастя?
(Так, вона підкаже, що місто Щастя знаходиться на Україні, в Луганській області, на річці Сіверський Донець.)

Літературна географія

1. Назвіть річки, від назви яких походять прізвища трьох героїв відомих творів російської літератури.
(Онега - Онєгін, Лена - Ленський, Печора - Печорін.)
 2. Іменем якого билинного богатиря названий найвищий водоспад в Росії?
(Ілля Муромець, на Курильських островах.)
 3. Згадайте А. С. Пушкіна і скажіть, як називалась в давнину на Русі морська затока або бухта?
(Лукомор'я.)
 4. Іменем якогось російського поета називається зараз Царське Село в Ленінградській області?
(Пушкіна - місто Пушкін.)
 5. Яка річка "при тихій погоді" чудилась Н.В. Гоголю "вилитою з скла"?
(Дніпро.)
 6. Глуш для Фамусова - це... Яке місто?
(Саратов.)
 7. У якій країні, на думку героя чеховської "Весілля", все є?
(У Греції.)
 8. Де розташований мис Байрон?
(В Австралії, саме східне закінчення цього материка.)
 9. Псевдонім якого американського письменника збігається з назвою міста у Великобританії і Канаді?
(Джек Лондон.)

Загадки
1. Я для людини друг чудовий, бери мене завжди в похід, і я вкажу безпомилково — де північ, південь, захід, схід. (Компас)
2. Чи на столі, чи на вікні, чи восени, чи навесні людині завжди я служу, мороз чи спеку покажу. (Термометр)
3. На базарі їх не купиш, на дорозі не знайдеш. І не зважиш на терезах, їм ціни не підбереш. (Географічні знання)
4. Є моря — плисти не можна, є шляхи, а не поїдеш, є земля, та не поореш. (Географічна карта)
5. В нього дуже довга шия, шкіра в плямах, мов у змія. (Жирафа)
6. Дуже схожий на тварину, є на світі птах єдиний. Він живе серед крижин, ну а звуть його… (Пінгвін)
7. Тварина рогата і рогів багато. (Олень)
8. Дуже товсті ноги має, ледве їх переставляє. Сам високий він на зріст, замість носа в нього хвіст. (Слон)
9. Влітку наїдається, взимку відсипається. (Ведмідь)
10. Пливла пані в жупані, а на тім жупані латка на латці. (Риба)
11. Його домівка — океан, із спини в нього б’є фонтан. (Кит)
12. Воно завжди за весною чатує, гарячі, довгі дні для всіх дарує, в садку і в полі врожаєм керує. (Літо)
13. Стало біло навкруги — я розтрушую сніги, наганяю холоди, води сковую в льоди. (Зима)
14. Вона ріки пробуждає, грак у дворі її вітає. (Весна)
15. У садах, гаях блукає, жовті шати одягає. Золотисту стелить постіль — і чекає сестру в гості. (Осінь)
16. Чорна корова весь світ поборола, біла прийшла — всіх підняла. (Ніч і день)
17. Мене б’ють, мнуть, перевертають, ріжуть, а я все мовчу, всім добром плачу. (Земля)
18. Гуляє в полі — та не кінь, літає, та не птах. (Вітер)
19. Що дужче за сонце, слабкіше за вітер? (Хмари)
20. Всі його чекають, а прийде — тікають. (Дощ)
21. На дворі горою, а в хаті водою. (Сніг)
22. Скрізь узимку я мандрую, вправно вікна розмалюю, пофарбую поле й ліс, твої щоки й навіть ніс. (Мороз)

Географічна вікторина
1. Пригадайте державу, місто і мис, назви яких починаються буквою «Й». (Йемен — держава на Аравійському пів­острові; Йошкар — Ола — столиця Марійської АР (Росія); Йорк — мис в Австралії). 
2. При перестановці букв в назві, планета перетворюється у велике місто Франції. Яка це планета і яке місто? (Уран — Руан)
3. Які річки в Казахстані і в Грузії читаються однаково і праворуч і лі­воруч? (Ілі — в Казахстані, Асса — в Грузії)
4. Який острів було відкрито в кабінеті вченого? (Острів Візе в Карському морі. В 1924 році учений-географ Візе вивчав матеріали дрейфу шхуни, затертої кригою. Одне з відхилень дрейфу про­фесор Візе пояснив наявністю якогось невідомого острова, що потім було підтверджено).
5. В яке озеро впадає десять річок, а витікає лише одна? (Байкал)
6. Яке місто розташоване біля п’яти гір? (П’ятигірськ)
7. Яке місто найкисліше? (Кисловодськ)
8. В назву якої столиці входить назва великої річки? (Лондон — Дон)
9. Назва якої річки входить у назву держави, поблизу якої вона тече? (Інд — Індія)
10. За своєю територією Україна — найкрупніша країна після Росії. Яка її площа? (603,7 тис. кв. км.) 
11. Назвіть шість гідроелектростанцій Дніпровського каскаду. (Дніпровська, Каховська, Дні­продзержинська, Кременчуцька, Канівська, Київська).
12. Дніпро поділяє відомий обласний центр на дві частини. На лівому березі — різні підприємства, на правому — гідроелектростанція, по­будована ще в 1932 році. Назвіть це місто і ГЕС. (Запоріжжя. Дніпрогес)
13. Яке місто розташоване в Дніпропетровській області, що називається так, як і корисні копалини, які добувають навколо нього? (Марганець. Нікопольський марганцеворудний район)
14. Назвіть головну технічну культуру України. (Цукровий буряк)
15. Яке місто на Україні «солодке»? (Ізюм)
17. Басейн якої річки на Україні розташований лише в її межах? (Басейн Південного Бугу).

Методика застосування ігор на уроках природознавства

Школярі із задоволенням складають самостійно кросворди, диктанти, тести за допомогою карт, підручника, додаткової літератури, що сприяє формуванню вищого рівня освіти і розвитку. Наприклад: Урок–дослідження у вигляді конкурсу:
Чому влітку вдень біля поверхні Землі повітря тепліше?
Чому брудний сніг тане швидше?
Чому відбувається рух повітря?
Чому утворюються хмари?
Чому починає йти дощ?
Чому на Землі відбувається зміна дня і ночі?
Чому відбувається зміна пори року?
Багато відповідей на ці чому супроводжуються дослідами.
Звичайно нагородою в грі за хороші відповіді є гарні оцінки. Гарні і відмінні оцінки є стимулом для прищеплення інтересу до науки. Але якщо урок-гра, як правило, проводиться в кінці теми, то елементи гри, елементи цікавої географії можна проводити на кожному уроці.
Пограємо в риму – це двовірш:
Ати-бати йшли солдати і потрапили в (Карпати)
Ви одержали наказ відшукать гору (Кавказ)
Шукав красуню царівну король Єлісей, так до моря Карського бурхливий плине (Єнісей)
Загадки:
Назва якої річки у Вас в роті? (Десна – притока Дніпра)
Прислів’я, приказки, народні прикмети, казки, оповіді – все можна застосувати на уроках.
Світ народних загадок дивовижний, адже предметом народної поезії стає будь-який об’єкт або явище життя: вільний вітер обертається казковим конем. Мова загадки точна і лаконічна. На уроці природознавства народна загадка може стати учбовим питанням, хай ув’язаним в дещо незвичайну для уроку форму, пізнавальний рядок якого полягає в перевірці уміння визначити головні відмінні ознаки об'єктів і явищ.
Природознавство - інтегрований курс. Відсутність скутості на уроках і незвичність форми їх проведення викликає їх інтерес до матеріалу, що вивчається.

Гра "Серпантин"
Правила гри: капітан першої команди викликає одного учасника з своєї команди. Учень кидає кубик, пересуває фішку по ігровому полю. Вчитель зачитує відповідне питання. Учень з команди відповідає. Якщо відповідь, на думку капітана, невірна, то капітан може поправити і замінити відповідь (або доповнити його). Такі ж дії здійснює наступна команда. Грають по колу, до ігрового поля виходять по черзі по одній людині з команди. Якщо учень дає правильну відповідь, тоді фішка команди залишається на місці відповіді, якщо відповідь невірна, тоді – на старому місці. На ігровому полі застосовані наступні позначення: +2 ходи, – 2 ходи, повернутися в точку 1, перейти на точку 27. Якщо відповідь вже є (дана іншою командою), тоді вважаємо, що відповідь правильна. Виграє команда, яка перша перетне поле.
Виготовлення гри: гра викреслюється на великому листі паперу. Ігрове поле має будь-яку форму. По краях вказані номери питань і відповідей. Відповіді закриті окремими пелюстками, які прикріплені скріпками. Номер на ігровому полі відповідає номеру питання. Коли одержана правильна відповідь, пелюстка відкривається і учень переконується, що він відповів правильно (це зроблено для того, щоб діти могли грати самостійно).
Питання до гри добираються відповідно до теми уроку.
Ігри, які можна використати на різних етапах уроку:
1) «Впізнай мене» - учень може собі обрати роль будь-якої знайомої речовини і розповідати про себе (обрану  речовину), не називаючи  її. Перемагає той, кого «впізнає» найбільше речовин.
2) Інсценування  явища  «Дифузія»:
а) дифузія  в  газах;
б) дифузія  в  рідинах;
в) дифузія  в  твердих  тілах.
Вибираємо групу дівчаток  і  хлопчиків – маємо модель двох газів, молекули яких «хаотично» рухаються під музику. З часом впорядковані групи повністю «перемішуються».
3) "Хто більше"
Вибираємо дві команди - «Прямолінійний  рух» і «Криволінійний  рух», які змагаються, називаючи приклади механічних рухів.
У командах  учні по черзі називають механічні, теплові, світлові, електричні, магнітні  явища. Перемагає  та команда, за якою останнє слово.

Комментариев нет:

Отправить комментарий