Метод
|
Сильні сторони
|
Слабкі сторони
|
Дидактичне
значення
|
Виклад
|
1. Можна подати великий за обсягом матеріал за короткий
час;
2.
одночасно сприймають
матеріал усі слухачі;
3. витрачається мала кількість часу на розповідь, або
пояснення.
|
1. Учні пасивні, не спілкуються ні між собою, ні з
учителем;
2. не виконують ніяких завдань;
3. вчителю важко зрозуміти якість засвоєння поданого
матеріалу;
4. Відсутній контроль за знаннями;
5. Зазвичай, невисокий відсоток засвоєння знань.
|
Учень виступає у ролі пасивного слухача. Він сприймає матеріал, який йому
надає вчитель: відеофільм, текст підручника тощо. За такої моделі використовуються
методи, коли учні або дивляться, або слухають, або читають (лекція-монолог,
пояснення нового матеріалу вчителем, демонстрація).
|
Бесіда
|
1. Високий рівень інформації (проблемний метод);
2. Велика кількість учнів, які одночасно можуть сприймати інформацію;
3. Відсоток засвоєння матеріалу досить високий.
4. Майстерність педагога відіграє велику роль в організації такого
навчання.
5. Учитель може проконтролювати надані учням знання.
|
1. Учні спілкуються тільки з учителем;
2. Як правило, на уроці така модель використовується тільки
для опитування;
3.
Учень знаходиться
у постійній напрузі, „спитає -не спитає”;
4. Учень може бути незадоволений тим, що його не спитали,
не вислухали його думку.
|
Учень і вчитель знаходяться в постійному взаємозв’язку. Учень відповідає
на запитання вчителя, розповідає. В учителя є можливість співпраці з кожним
учнем окремо
.
|
Спостереження
|
Під час спостереження активно взаємодіють сприймання, мислення і
мовлення, учні виокремлюють у предметах і явищах основні, суттєві ознаки,
встановлюють причинно-наслідкові зв'язки, залежності, засвоюють основні
знання. Воно максимально відповідає особливостям пізнавальної діяльності
дітей, сприяє розвитку їхніх пізнавальних здібностей (інтересу до навколишнього
світу, допитливості, спостережливості), удосконалює сенсорні процеси (відчуття,
сприймання).
|
Суб'єктивність результатів, неможливість втручатися в хід подій,
контролювати ситуацію, неможливість повторити спостереження
|
Передбачає сприймання певних предметів, явищ, процесів у природному чи
виробничому середовищі без втручання у ці явища й процес
|
Демонстрація
|
Увага учнів концентрується на суттєвих властивостях предметів, явищ,
процесів. Слово відіграє супровідну роль і служить для аналізу ходу спостереження
та його результатів.
Демонстрація реальних предметів, явищ або процесів, що протікають у
природних умовах (спостереження за погодою), демонстрація натуральних предметів
у штучному середовищі (досліди в шкільній теплиці), демонстрація штучних
об'єктів у природному середовищі (копія механізму).
|
Учні пасивно спостерігають, немає індивідуалізації
навчання
|
Метод полягає в наочно-чуттєвому ознайомленні учнів з явищами, процесами,
об'єктами в їх природному вигляді. Використовується для розкриття динаміки
явищ, які вивчаються, а також для ознайомлення із зовнішнім виглядом
предмета, його внутрішньою будовою та ін.
|
Вправа
|
Учні поглиблюють свої знання, формують відповідні уміння і навички,
розвивають своє мислення і творчі здібності
|
Мають репродуктивний характер, повторюють задані зразки
|
Учні виконують багаторазові дії, тобто тренуються у застосуванні засвоєного
матеріалу на практиці.
|
Робота з підручником
|
Учень має можливість багаторазово обробити навчальну
інформацію в доступному для нього темпі та в зручний час. Учні при цьому
вчаться вільно читати і розуміти прочитане, формують уміння виділяти головне
у виучуваному матеріалі, вести записи, складати структурні і логічні схеми
(опорні конспекти), добирати літературу з питання, що вивчається.
|
Трудність прочитання підручників
|
|
Самостійна робота
|
Школярі набувають навичок самостійності, закріплюючи індивідуальний стиль
діяльності
|
Проти самостійної роботи вдома виступають педіатри та гігієністи,
вважаючи її джерелом перевантаження учнів
|
Розрізняють самостійну роботу у класі та вдома (виконання домашніх завдань)
|
Практична
робота
|
- безпосередній
зв'язок з вивченим навчальним матеріалом, що сприяє формуванню практичних
умінь і навичок;
- реалізується
принцип систематичності і послідовності;
-
сприятливі умови роботи учителя: фронтальний інструктаж перед роботою і
в процесі її виконання; підготовка навчально-матеріальної бази, контроль за
перебігом роботи, перевірка її результатів, можливість обговорення
результатів роботи групи на даному чи наступному занятті.
|
- просте
обладнання;
-
можливість виникнення психологічного дискомфорту в учнів у разі, якщо з якихось
причин перед практичною роботою учня не було на уроці
|
Сприяють зв'язку теорії з практикою, озброюють учнів одним з методів
дослідження у природних умовах, формують навички використання обладнання,
учать обробляти результати вимірів, робити правильні наукові висновки і пропозиції,
використовувати знання учнів у суспільно корисній праці.
|
Моделювання
|
Модель виступає як своєрідний інструмент пізнання, який
дослідник ставить між собою і об'єктом, з допомогою якого вивчає те, що цікавить
його
|
- вивчення одних сторін модельованого об'єкта
здійснюється ціною відмови від відображення інших сторін; тому будь-яка
модель заміщає оригінал лише в строго обмеженому сенсі
|
Це метод опосередкованого пізнання за допомогою
об'єктів-заступників.
|
Проблемний виклад
|
1.
Можна подати
великий за обсягом матеріал за короткий час;
2.
одночасно сприймають
матеріал усі слухачі;
3.
витрачається мала
кількість часу на розповідь, або пояснення.
|
1. Учні пасивні, не спілкуються ні між собою, ні з
учителем;
2. не виконують ніяких завдань;
3. вчителю важко зрозуміти якість засвоєння поданого
матеріалу;
4. Відсутній контроль за знаннями;
5. Зазвичай, невисокий відсоток засвоєння знань.
|
Вчитель висуває, формулює проблему, сам її розв'язує, показуючи шлях
розв'язання в ЇЇ справжніх, але доступних для розуміння учнів суперечностях,
розкриває хід думки в процесі розв'язання проблеми
|
Проблемні ситуації
|
- оптимізують розвиток розумових здібностей особистості;
- базуються на системі джерел проблемності (невизначеність: інтелектуальна
трудність, суперечність), яка логічно випливає із змісту освіти й відповідає
закономірностям розвитку мислення учнів;
- змістовний бік проблемних ситуацій з навчальної теми охоплює всю наявну
структуру наукових знань в їх взаємозв’язку й комплексно розв’язує навчально-виховні
цілі предмета
|
необхідно стежити, щоб завдання перебувало в «діапазоні
проблемності» учня
|
Очікуваний, раніше запланований учителем результат
навчальної діяльності, спрямований на поліпшення засвоєння учнями знань,
набуття вмінь та навичок
|
Проблемні завдання
|
Вимагає від учня застосовування раніше
засвоєних знань та умінь у новій ситуації, їх комбінацію та перетворення, побудову
їх на основі способу рішення, бачення нової проблеми в традиційній ситуації,
бачення структури і нової функції об'єкта, важливе напруження думки,
збудження розумової діяльності.
|
Непідготовленість учня, якщо його не було на уроці.
|
Підвести школярів від простого і часто
необдуманого відтворення знань до їх самостійного добування, вміння міркувати,
робити висновки і висувати гіпотези шлях непростий. Школярі вчаться встановлювати
логічно завершені зв'язки між судженнями та умовиводами.
|
Програмування
|
1. Індивідуалізація навчання;
2. Створення особливих засобів
мотивації навчання у вигляді покрокового підкріплення;
3. Розвиток ініціативності, активності,
самостійності, впевненості
|
1. Виключає завдання творчого характеру;
2. Вірогідність підглядування;
3. Трудність прочитання програмних підручників
|
Особливий вид самостійної роботи учнів над спеціально
переробленим навчальним матеріалом, суттю якої є, з погляду завдань розумового
розвитку учнів, жорстке управління розумовою діяльністю навчання. Програма
при цьому є дидактичним засобом.
|
Порівняльний аналіз основних методів навчання
Подписаться на:
Сообщения (Atom)
Комментариев нет:
Отправить комментарий